Mensen die het belangrijk vinden om goed te eten geven vaak gemiddeld genomen meer uit aan de kwaliteit van de boodschappen. Vaak kiezen deze mensen automatisch meteen voor een A-merk en zij zullen dan minder snel een minder bekend merk. Vaak wordt er gedacht dat wanneer iets duurder is, dat het dan ook beter is of dat het smaakvoller zal zijn. Maar is dat ook echt zo? Maar wat zijn dan eigenlijk de verschillen tussen A-merk en het huismerk?
Wat houdt een A-merk of een huismerk in?
Als je in een supermarkt loopt zijn er verschillende categorieën waar je producten in zou kunnen kopen. De meest bekende categorieën hierin zijn het huismerk en de A-merken. Het huismerk wordt ook wel een B-merk genoemd.
Een B-merk is een iets goedkoper merk dan een A-merk. A-merk boodschappen worden vaak op ooghoogte in de winkelschappen geplaatst. De B-merken verdwijnen hierdoor meer uit het zicht. Waardoor men hoopt dat de duurdere A-merken sneller en vaker gekocht zullen worden dan de B-merken.
De prijzen van de huismerken en de A-merken
De verschillen tussen de prijzen van de A-merken en de huismerken of de B-merken kan behoorlijk oplopen. Mocht je nog verder zakken naar de Basisproducten kan het verschil met de A-merken nog veel verder oplopen.
Bij een proef op de som is gebleken dat het verschil tussen het kopen van A- merken en de huismerken soms de helft kan schelen. Hierbij waren de huismerken dan veel goedkoper als de meest bekende A-merken.
Waar komt dit prijsverschil vandaan?
Het prijsverschil komt niet alleen door het verschil in de kwaliteit tussen de A- merken en de huismerken. Ook de verpakking die gebruikt wordt speelt een rol bij het samenstellen van de prijs. De verpakkingen van de A-merken zijn vaak luxer en mooier van uitstraling dan die van de huismerken.
Als je goed gaat kijken is het zo dat het verschil in de kwaliteit tussen beide soorten eigenlijk maar heel erg klein is. Voorheen in de tijd dat de huismerken net geïntroduceerd werden was de kwaliteit van de huismerken veel minder goed.
Maar door de ontwikkeling die de huismerken door hebben gemaakt is dit kwaliteitsverschil teruggebracht tot het minimale. Vaak is het zo dat producenten van de A-merken ook de productie van de huismerken op zich nemen.
Hierbij blijft de receptuur hetzelfde, alleen zal er in de productietijd iets aangepast worden en de verpakkingen worden op een meer goedkope manier gemaakt dan de luxe A-merken. Soms is het zelfs zo dat huismerken meer gezond zijn dan de A-merken doordat ze bijvoorbeeld minder suiker bevatten.
Het verschil in de supermarkt aanbiedingen
Als je gaat kijken naar de supermarkt aanbiedingen, kom je er achter dat zowel de A-merken als de huismerken in de aanbieding kunnen zijn. Vaak heb je bij A-merken te maken met vaste prijsafspraken met de leverancier. Dit heeft alles te maken met de concurrentie en de inkoopprijs. Dit wordt allemaal afgesproken door de commerciële afdeling.
Supermarkt aanbiedingen op de huismerken hebben bedrijven vaak meer in de hand. Er wordt zelf bepaald welke kosten er aan een productieproces mogen zitten om de prijzen zo laag mogelijk te houden.
Bij een aanbieding op de huismerk producten zul je zien dan een bedrijf daar veel verder in kan gaan dan dat de A-merken kunnen doen. Op die manier weten de bedrijven met hun huismerken nog altijd de strijd tegen de concurrenten aan te gaan.
Een goed voorbeeld hiervan zijn de koffie aanbiedingen supermarkt. Wanneer je een aanbieding hebt van een A-merk koffie, dan zul je zien dat soms de normale prijs van een huismerk goedkoper is dan de A-merk koffie aanbiedingen supermarkt.
Door de lagere verpakkingskosten en de hogere aantallen die afgenomen worden van een huismerk is het mogelijk de prijzen lager te houden. Met deze lagere prijzen kunnen ze ook een scherpere koffie aanbieding supermarkt aanbieden.
Ook naast de koffie zijn er andere aanbiedingen supermarkt waarbij het verschil in prijs tussen de A-merken en huismerken behoorlijk stevig is. Alle aanbiedingen supermarkt worden zorgvuldig gekozen. Het zal ook vaak zo zijn dat de aanbiedingen niet tegelijk lopen met een concurrent.
Vaak zit hier dan wel een of meerdere weken tijd tussen. Door de aanbiedingen supermarkt te spreiden lok je meer mensen naar de winkel toe. Zo kun je je aanbiedingen wekelijks goedkoop scoren. Je moet wel weten waar de producten dan in de aanbieding zouden kunnen zijn.
Supermarkten en hun eigen merken.
Soms is het zo gek dat de producten van A-merken en de huismerken precies hetzelfde product is. Het product is dan ook verkocht aan een bedrijf met een eigen merk. Hierbij zijn er dan afspraken gemaakt dat het bedrijf het product onder de eigen private label mogen verkopen.
Veel mensen weten dan niet dat het A-merk en het huismerk dan eigenlijk precies hetzelfde is, alleen de verpakking is dan anders. Eigenlijk zou je altijd voor de huismerk producten kunnen kiezen als je veel geld zou willen besparen.
Vaak is het zelfs zo dat de hogere prijs van een A-merk voortkomt uit de meer luxe uitstraling van de verpakking. Hierbij kun je denken aan een prachtig plaatje, een slim en handig dekseltje, of een speciale uitgave ergens van.
En dat terwijl het product dat in die verpakking te vinden is, gewoon hetzelfde product is. In de verpakking van het A-merk en het huismerk zit dan exact hetzelfde product, maar zonder dat je dat weet ben je al snel geneigd om meer te betalen voor hetzelfde product wanneer je voor het A-merk kiest.
Wel of geen A-merk producten kopen?
Niet altijd, maar soms is het wel zo dat je veel geld kunt besparen door niet voor het kopen van een A-merk te kiezen. Maar hoe kun je dan weten of de kwaliteit hetzelfde is bij een A-merk of een huismerk?
Zo zou je kunnen kijken naar de ingrediënten en de voedingswaarde van beide producten. Ook de herkomst van een product kan best veel zeggen over de gelijkenissen. Als de herkomst hetzelfde is en de ingrediënten en voedingswaarde ook, dan is de kwaliteit hetzelfde.