Marketing trucs en psychologie in supermarkten

We kennen het allemaal. Je hebt een gezellig avondje met vrienden gepland. Terwijl je met elkaar wat zit te drinken, roept iemand trek te hebben in de cocktail die je zo goed kunt maken. Maar jammer genoeg heb je niet alles in huis.

Vervolgens ga je samen naar de supermarkt. Je haalt wat je nodig hebt en krijgt te horen: “Zo snel ben ik nog nooit door een supermarkt heen gelopen!”.

Want bijna allemaal gaan we elke keer met meer dan vooraf gepland de winkel uit. Hier zijn supermarkten ook helemaal op ingespeeld. Maar hoe doen ze dat toch?

Trucs om meer te verkopen

Supermarkten bestaan doordat we producten bij hen kopen. Daarbij willen ze graag zoveel mogelijk winst behalen. Dat kan alleen wanneer wij als consument zoveel mogelijk geld besteden. Om dat te bereiken, proberen ze zoveel mogelijk op ons in te spelen. Supermarkten hebben daar vele trucs voor, net als andere dienstverleners. Denk maar aan het online casino, dat haar klanten net zo binnentrekt met allerlei bonussen en dergelijke.

Tijdens de hele route door de winkel worden we aan dit soort trucs blootgesteld. Of het nu gaat om geur, smaak of kleuren. Zonder het te beseffen, trappen we erin en ligt er bij het afrekenen iets op de band wat we vooraf niet gepland hadden. Hier zijn enkele van de trucs die ze gebruiken.

Aanbiedingen

Elke supermarkt heeft wekelijks een folder. Tegenwoordig ontvangen we ook per mail of in de app allerlei aantrekkelijke producten met korting. Dit maakt dat we al plannen gaan maken om naar de winkel te gaan. De kleuren uit de folder zijn aantrekkelijk en de prijzen maken ons hebberig. Twee plus een gratis en de voorraadkast is weer gevuld. Meer luxe producten die we anders niet zo snel kopen, worden ineens aantrekkelijk. We gunnen onszelf iets extra’s. Zo wordt de weg naar de supermarkt een extra plezier.

Aantrekkingskracht

Eenmaal bij de winkel worden we geprikkeld. Een groot reclamebord met extra aanbiedingen. Vaak met veel felle kleuren om onze aandacht te trekken waardoor we kunnen zien dat het echt een goede koop is. Ook zien we wel bloemen of planten bij de ingang staan. De kleuren maken vrolijk en trekken ons de winkel in. Eenmaal binnen is de winkel zo ingedeeld dat we langs zoveel mogelijk schappen moeten. Populaire producten liggen op ooghoogte. Bovendien vinden we ze voornamelijk in het midden van een pad. Daarbij zijn de meest populaire producten achter in de winkel te vinden. Zo moeten we een groot deel van de winkel door en komen we dus veel andere producten tegen.

Inspelen op gevoel

We waren al vrolijk gemaakt door de bloemen. Zodra we de winkel binnenkomen, gaat de kleursensatie verder. Ondanks dat het kwetsbare producten zijn, groente en fruit is binnen iets wat we al snel tegenkomen. De kleur werkt op ons in. Ook geven groente en fruit een gevoel dat we werken aan onze gezondheid. Vervolgens horen we de gezellige muziek die past bij het moment van het jaar. We komen erdoor in de juiste stemming. Daardoor is de keuze voor dat lekkere ijsje of zakje paaseitjes gemakkelijk gemaakt.

Aan kinderen wordt natuurlijk ook gedacht. Er zijn veel producten die speciaal voor hen lager worden neergezet. Zonder de winkel uit gaan, is een grote uitdaging voor ouders en een grote teleurstelling voor het kind.

Geur en smaak

Wanneer we langs de broodafdeling lopen, krijgen we de heerlijke geur van versgebakken brood in ons neus. De warme croissantjes en verse broden liggen ons te verleiden.

Regelmatig worden er proeverijen in supermarkten gehouden. Zo kan iedereen kennismaken met een nieuw product. Natuurlijk staat het te proberen product gelijk klaar om mee te nemen op een aantrekkelijk display.

Ook zien we steeds vaker dat er maaltijden vers in de winkel bereid wordt. De geur maakt hongerig. En wanneer we eenmaal geproefd hebben, willen we daar thuis ook van genieten.

In veel supermarkten heb je ook een hoekje voor gratis koffie. Met dat koffiebekertje in je hand, blijf je toch net wat langer in de winkel hangen.

Gemak dient de mens

Vers fruit en groente en andere verse producten vinden we belangrijk. Maar het kost tijd om ons eten te bereiden. Deze haastige levensstijl proberen supermarkten tot rust te krijgen. De wandeling door de supermarkt maakt al dat we langer in de winkel blijven dan we eigenlijk wilden. Aan de andere kant helpen ze ons met de duurdere kant en klaar producten. De voorgesneden groenten, de verse maaltijdsalades, of die kant en klaar pizza uit het koelvak. Ze zien er smakelijk uit en maken dat we ons ‘s avonds niet druk hoeven te maken over een lange tijd in de keuken.

Spaaracties

Supermarkten houden ook rekening met de extraatjes die we als klant graag ontvangen. Daarom zijn er regelmatig aantrekkelijke spaaracties. Hierdoor komen we terug naar de supermarkt, maar kopen we ook extra. Want besteden we een paar euro meer, dan krijgen we er nog een spaarzegel bij. Dat kan weer zorgen voor een extra volle spaarkaart. En die gratis producten of de grote korting waarmee we de producten kunnen bemachtigen, vinden we allemaal interessant.

Supermarkten maken een bezoek aan de winkel aantrekkelijk

Zorgen dat alle producten goed zichtbaar zijn, geeft een gevoel van vertrouwen. Deze winkel heeft veel op voorraad, daar gaan we graag naar terug. Aanbiedingen zien we vaak op de kopse kanten van de schappen. Ons oog valt er vanzelf op. En het geeft het idee dat de winkel met ons meedenkt. Eenmaal bij de kassa worden we verleid met kassakoopjes. Hierdoor is ons gehele bezoek aan de supermarkt er een vol mogelijkheden om wat extra’s te kopen. En daarvoor halen de winkels alles uit de kast!

Golff.nl supermarkt aanbiedingen
Logo
Shopping cart